A következő pár sorban a stream-es zenei piac jelenlegi helyzetéről és újdonságairól számolnék be. Aki esetleg nem tudná, mi az a stream-es zene, annak elárulom, hogy arról van szó, hogy bizonyos előfizetési díj mellett több tízmillió dal korlátlan lejátszását élvezhetjük, online és offline egyaránt. Nem kell többé zenéket töltögetni, nem kell tag-elni az mp3-akat, nem kell torrentezni, hiszen havi 1-2 ezer forintért cserébe korlátlanul és jó minőségben hallgathatunk azt, amit csak akarunk. Akár mobilon, akár számítógépen.
Személyem jelenleg a címben szereplő első két vállalkozás szolgáltatását élvezi, mindkettő aktív előfizetője vagyok. A Spotify-re regisztrálni, fizetni, majd azt használható állapotba hozni kicsit macerásabb, hiszen hazánkból jelenleg hivatalosan - a Deezer-rel ellentétben - még mindig nem elérhető. (Persze egy-két trükkel minden orvosolható...)
A Deezer stratégiája szemlátomást merőben más megközelítést takar, mint a nagyobbik konkurensé, azaz míg a Spotify ott akar még nagyobb babérokat aratni, ahol jelenleg is jelen van és él a szolgáltatása, addig a Deezer-nél úgy gondolták, hogy aktív terjeszkedésbe fognak. A Deezer többek közt (az Accent Technologies 130 millió dolláros befektetésének hatására) ingyenes zenehallgatással és új területek lefedésével próbál még nagyobb szeletet hasítani a stream-es tortából. Kár, hogy ez a piaci terjeszkedés, nem nagyon párosul fejlesztésekkel. A design régóta ugyanúgy néz ki, a webes felületükön nem egy csiszolnivaló lenne még, számtalan alapvető felépítésbeli hibával küszködik a mai napig, sokszor egyszerűen nem kényelmes használni. (Ilyen az, amikor pl. az egyes előadók alatt látjuk kilistázva az albumokat, melyeket gyakran ki kell bontani, hiszen csak 7 track erejéig listázza ki azokat. Ez akkor, amikor az ember keres egy adott dalt, de nem rémlik a címe, akkor meglehetősen kellemetlen, de egyébként is csak felesleges plusz kattintgatások sokaságát okozza ez a tervezésbeli nemtörődömség.
Oké, még itt van a "Deezer for Artists" (D4A) féle próbálkozás is, az előadókat segítő kezdeményezés, ahol külön saját aloldalakat hozhatnak létre (= kiemelt jelentőségű profiloldalak), melyekbe aztán beágyazhatnák a különböző közösségi szájtokon publikált tartalmaikat. Ez is valami persze, csak hát ez így látszólag kevés lesz.
A terjeszkedés meg szép dolog, én elhiszem, hogy biztos szép számokat hoz majd, és nő a prémium előfizetők száma, de ez önmagában kevés lesz. Aki zenebuzi, vagy szimplán csak értékeli a stream-es zenés szolgáltatásokkal járó előnyöket, az valószínűleg a legjobbra fog előfizetni. Akár elérhető hivatalosan itthon, akár nem. (Jómagam is a Spotify-t használom elsősorban.)
Nem lehet szó nélkül elmenni amellett, hogy ezen bejelentés milyen következményekkel járhat a piac többi szereplőjére kivetítve. A Spotify aki éllovas ebben a bizniszben, biztos nem hagyhatja szó nélkül, hogy ennyire nyomul a konkurencia, egyszerűen túl nagy a rizikó, nem fogják bevállalni azt, hogy a túl kései megjelenésükkel esetleg elveszítsék a piacvezetői státuszukat. Szóval biztos vagyok benne, hogy ők is terjeszkedésbe fognak, egyszerűen nem tehetnek mást.
Viszont addig is érdemes megnézni, hogy milyen lépésekkel próbálja bővíteni az előfizetői számát a Spotify csapata. Új, webes alapú kiterjesztésbe fogtak, közösségibbé teszik a zenei szolgáltatásukat, íme egy videó, melyben minden lényeges elem benne van.
Jó a cucc, jó a prezentáció, a Deezernek is ilyen anyagokat gyúrva kellene újdonságokat bejelentgetni, szvsz az ilyen videók nagyon jó reklámfogások, hiszen pontosan prezentálják az újítások előnyeit és céljait.
A Spotify gondja jelenleg az, hogy kevés országban elérhető (ezzel teret hagynak a konkurenciának), valamint a desktop felület nem túl sok újdonsággal kecsegtet, hiába jelennek meg ilyen-olyan appok. (Ezek az appok - első körben - látszólag nem lesznek integrálva a webes felületű play.spotify.com alá.
A svédek gondja lehet még továbbá, hogy bizony a Myspace lehet végre tényleg összekapja magát. Szerény véleményem szerint - bár a fenti videó is meglehetősen jól sikerült - a new.myspace.com promója egyszerűen a földbe döngöli. Az új Myspace felülete sokkal dinamikusabb, sokkal modernebb, sokkal közösségibb, sokkal jobb, mint a konkurenciáké, egyszerűen olyan, amilyennek a Deezernek vagy a Spotify-nek mostanság lennie kellene. Lehet felismerték ők is, hogy nem feltétlen kell nekik a facebookkal versenyezniük, vannak más területek is, ahol nagy sikereket lehetne elérni. Lássuk hát, milyen lehet majd az új Myspace.
Ha ez tényleg ilyen gördülékeny, és rengeteg zenei tartalommal felvértezett lesz (minimum Spotify szint), valamint meglehetősen széles körben tudnak nyitni szerte a világban, akkor bizony nem kevés félnivalója lehet a két nagynak. Tudom, túl sok a feltételes mód, de ha egyszer ennyi potenciál van ebben, akkor bizony lehet mégsem a Spotify lesz a zene Facebookja. Az már most látszik mindenesetre, hogy 2013-ban sok minden el fog dőlni.